Własny sklep internetowy – poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy i nie zaliczyć wpadek, które mogą pogrążyć biznes już na starcie? Czym handlować w Internecie, żeby nie zginąć wśród setek podobnych sklepów? Jaka platforma sklepu internetowego będzie lepsza – gotowa czy dedykowana? Podobnych pytań jest mnóstwo, odpowiedzi całkiem sporo, a mimo to na każdym kroku widuję sklepy, które zwyczajnie sobie nie radzą, ponieważ… ciągle powielają te same błędy.

Niniejszy poradnik powstał w oparciu o moje doświadczenia z wdrażaniem sklepów u klientów, w szczególności na bazie obserwacji błędnych decyzji biznesowych i ich długoterminowych skutków.

15% zniżki w Sky-Shop.pl dla czytelników bloga

Partnerem wpisu jest Sky-Shop.pl. Wspólnie ze Sky-Shop przygotowaliśmy promocję dla czytelników bloga. Do końca czerwca 2021 na każdy opłacony pakiet roczny z oferty podstawowej za pomocą linka poniżej otrzymasz 15% rabatu. Po tym okresie rabat wyniesie 10%.

Link do oferty

Własny sklep internetowy – co jest potrzebne i jak zacząć?

Przygotowując się do napisania tego artykułu w pierwszej kolejności zastanowiłem się co inni rozumieją przez „poradnik krok po kroku” o zakładaniu sklepów internetowych. Najczęściej przewijały się następujące wątki:

  • Wybór platformy sklepu internetowego
  • Wybór hostingu dla sklepu
  • Ładny wygląd (design sklepu)
  • Pomysł na biznes

Rzadziej:

  • Kwestię procesów biznesowych
  • Analizy konkurencji
  • Biznesplanu

Większość z tych poradników całkiem dobrze opisuje powyższe kwestie, jednak po macoszemu traktuje aspekty biznesowe. Nawet najładniejszy sklep internetowy nie będzie na siebie zarabiał, jeśli nie będzie docierał do właściwego grona odbiorców, po właściwym koszcie i nie będzie ich we właściwy sposób zachęcał do przyszłych zakupów.

W kolejnych częściach tego poradnika będę skupiał się na planowaniu biznesu, czyli nie tylko będę odpowiadał na pytanie jak założyć sklep internetowy?, ale także na pytanie jak powinien działać dobrze zaprojektowany biznes oparty o sklep internetowy?

Dlatego też w kolejnych akapitach opisuję:

  • Jakie systemy i procesy składają się na sklep internetowy?
  • Jaki model sklepu internetowego przyjąć?
  • Co powinien zawierać biznesplan sklepu internetowego
  • Jak przeprowadzić podstawową analizę konkurencji?
  • Wybór platformy sklepu internetowego
  • RODO i inne dokumenty w sklepie internetowym

Procesy w sklepie internetowym

Myśląc „sklep internetowy” większość ludzi myśli – sprzedajesz towary, wystawiasz paragon, wysyłasz paczkę i masz profit. To bardzo uproszczony model. W rzeczywistości „ekosystem” nawet prostego sklepu internetowego musi uwzględniać:

  • Dostępność produktów – czyli gospodarkę magazynową
  • Obsługę zamówień
  • Prawidłową konfigurację i bieżącą administrację platformą sklepową – w przeciwnym wypadku mogą pojawić się nieoczekiwane błędy np. problemy z płatnościami, dostępnością produktów, czy wyświetlaniem witryny sklepu na różnych urządzenia.
  • Marketing – żeby klienci mogli dotrzeć do danego sklepu internetowego zamiast do licznej konkurencji
  • Zgodność z przepisami – zapewnienie zgodności z RODO i innymi przepisami, które regulują działalność sklepów internetowych. Wdrożenie odpowiednich dokumentów będzie czynnością jednorazową (z okresową aktualizacją), natomiast zapewnienie zgodności działań będzie procesem ciągłym, np. przestrzeganie przepisów dot. ochrony danych osobowych klientów.
  • Rozliczenia – oprócz wystawiania paragonów musisz uwzględnić, rozliczenia z dostawcami, zgodność ksiąg ze stanem faktycznym i przepisami prawa, a także monitorowanie wskaźników świadczących o rentowności prowadzonej działalności.

Jak widzisz jest tego trochę więcej niż tylko wysyłka towaru i wystawienie paragonu, ale na szczęście większość kwestii możesz, a nawet powinieneś zlecać innym. Mimo to zakładając sklep internetowy przydaje się minimalna wiedza i kompetencje w tych zakresach:

  • Logistyka – minimum to wiedza na temat podstawowej organizacji magazynu i logistyki przesyłek. Dobra logistyka to klucz do optymalizacji kosztów i minimalizacji ryzyka manka.
  • Marketing – jeśli nie prowadzisz samodzielnie marketingu, musisz przynajmniej umieć oszacować czy dane działania przyniosą pożądane efekty. Niestety na rynku jest wiele ofert, które przyniosą tylko koszty. Jeśli chcesz z kolei prowadzić działania samodzielnie to musisz posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu copywritingu, SEO, adsów, i prowadzenia kont w social media.
  • Rozliczenia – temat rachunkowości lepiej zostawić księgowej. Gdy obroty wzrosną warto pogłębić wiedzę na temat nadzoru właścicielskiego, wskaźników finansowych i sposobów ich optymalizacji. Z czasem może przydać się również wiedza na temat kredytów kupieckich i innych form kredytowania i poprawy płynności finansowej przedsiębiorstwa.
  • Technologia – jeśli wybierzesz platformę SaaS wystarczy podstawowa wiedza na temat konfiguracji parametrów i bieżącej obsługi sklepu. W przypadku systemów otwartych platform warto lepiej poznać ich budowę, żeby poradzić sobie z podstawowymi problemami bez pomocy informatyka.

Czy tego można nauczyć się samemu? Jak najbardziej. Na świecie są miliony sklepów internetowych, a większość właścicieli nie ma doktoratów w kilku dziedzinach. Najtańszym źródłem wiedzy są książki. Na początek zdecydowanie polecam „E-commerce – Strategia – Zarządzanie – Finanse” Justyny Skorupskiej.

Jaki model biznesowy sklepu internetowego wybrać

W swoich badaniach naukowych na temat modeli biznesowych w e-commerce natknąłem się na opisy kilkudziesięciu różnych modeli i kilkanaście różnych klasyfikacji. W praktyce do założenia własnego sklepu internetowego wybór z trzech, a nawet dwóch opcji:

  • Sklep internetowy z własnym magazynem
  • Dropshipping
  • Pasaż afiliacyjny – chociaż ten model przedstawiam raczej w roli ciekawostki dla wąskiej grupy odbiorców.

Sklep internetowy z własnym magazynem

Sklep internetowy z własnym magazynem to najbardziej klasyczny model prowadzenia e-sklepu. W tym modelu prowadzenia sklepu internetowego wszystkie przesyłki trafiające do klientów przechodzą przez sklep, który je sprzedał. Produkty, które są oferowane sklep internetowy posiada w swoim magazynie lub mogą zostać ściągnięte z hurtowni, a dopiero później wysłane do klienta.

Sklep internetowy z własnym magazynem niewątpliwie daje największą kontrolę, ale wiąże się również z ponoszeniem największego ryzyka związanego z kosztami zatowarowania sklepu i magazynowania.

Zalety sklepu internetowego z własnym magazynem:

  • Wyższe marże
  • Pełna kontrola nad realizacją procesu zamówienia
  • Możliwość wysyłania do klienta większej ilości towaru w jednej paczce

Wady sklepu internetowego z własnym magazynem:

  • Konieczność magazynowania szerokiego asortymentu i ponoszenie związanych z tym kosztów
  • Większe zapotrzebowanie na kapitał na start (głównie z uwagi na magazyn i zatowarowanie sklepu)

Dropshipping

Dropshipping to szybko zyskujący na popularności model biznesowy sklepu internetowego polegający na wysyłaniu towaru do klienta bezpośrednio z hurtowni. Proces logistyczny związany z magazynowaniem i wysyłką towaru jest przeniesiony na podmiot zewnętrzny, np. hurtownię lub dystrybutora. Po stronie sklepu pozostają z kolei kwestie rozliczeń z klientami, obsługa zamówień i oczywiście marketing.

Zalety dropshippingu:

  • Niższe koszty związane z brakiem magazynów
  • Brak ryzyka związane z utrzymywaniem stanów magazynowych
  • Dostęp do szerokiej bazy produktów – często szerszej niż w przypadku sklepu z małym magazynem
  • Możliwość obsługi sklepu z dowolnego miejsca

Wady dropshippingu:

  • Niższe marże – czasem o wiele niższe
  • Brak kontroli nad realizacją procesu zamówienia
  • Potencjalnie wyższe koszty przesyłek dla klientów przy zamówieniach z kilku hurtowni mogą skutecznie odstraszać.

Pasaż afiliacyjny

Pasaż to nic innego jak afiliacja, czyli promocja produktów w cudzych sklepach w zamian za prowizję. Klient poruszając się po pasażu szuka informacji na temat interesujących go produktów, a jeśli dany produkt mu się spodoba  może kliknąć w link i przejść do sklepu oferującego dany produkt. W tym modelu działają głównie blogerzy, którzy np. tak jak ja linkują do produktów licząc, że ktoś za ich pośrednictwem je kupi, a także portale z recenzjami różnego rodzaju produktów np. te wszystkie stronki z poradnikami zakupowymi nienaturalnie nasyconymi słowami kluczowymi ;).

Niestety afiliacja ma jedną zasadniczą wadę – trzeba mieć duży ruch lub ogromny talent do generowania konwersji żeby na niej dobrze zarobić. W teorii osiągnięcie podobnego wolumenu sprzedaży do sklepów, które bezpośrednio oferują produkt jest możliwe. W praktyce niskie prowizje na większość produktów sprawiają, że możliwości wspierania sprzedaży np. przez płatną promocję są kompletnie nieopłacalne. 

Aby zarobić w ten sposób sensowne pieniądze przydaje się dobre SEO, autorytet w branży i najlepiej własna baza klientów. Dla (ogarniętego) blogera – w sam raz. Dla osoby chcącej po prostu sprzedawać – strata czasu.

Zalety afiliacji

  • Całkowity brak odpowiedzialności za sprzedaż
  • Dzięki długiej żywotności ciasteczek masz szansę na prowizję, nawet jeśli klient dokona zakupu nie bezpośrednio z Twojego linka

Wady afiliacji

  • Najniższe marże – tak niskie, że płatna promocja oferty w większości przypadków jest kompletnie nieopłacalna
  • Trzeba włożyć dużo czasu i serca w marketing, żeby mieć szanse na sensowną sprzedaż
  • Konieczność posiadania zaangażowanej społeczności lub wyjątkowej perswazji, żeby dokonać sprzedaży w innym sklepie
Własny sklep internetowy - poradnik krok po kroku 1
Chyba najlepszy przykład pasażu afiliacyjnego w polskim internecie – Michał umieszcza w jednym miejscu dobre oferty i za sprzedaż w linkowanych sklepach otrzymuje prowizję.

A może model hybrydowy?

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego w jednym z powyższych modelu możesz wpleść elementy pozostałych modeli.

Przykład: prowadzisz sklep w modelu dropshippingu. W ofercie jest 1000 produktów, ale sprzedaż ciągnie 10 produktów. Możliwe (bo w każdym przypadku trzeba to osobno przeliczyć), że w takim przypadku bardziej opłaca się magazynować wiodące produkty i samodzielnie wysyłać je do klienta.

Inny przykład: Dropshipping na początku działalności służy do wyszukania najlepszych towarów, a później sprzedawca zamawia je do siebie „na magazyn” i zarabia więcej. Mniej popularne pozycje nadal sprzedawane są w dropshippingu.

To jaki model w końcu jest najlepszy?

Odpowiedź brzmi: żaden nie daje jednoznacznej przewagi. O wyborze konkretnego modelu decydują m.in. kapitał przedsiębiorcy, skłonność do ryzyka, oferta konkurencji, płynność towaru, kompletność oferty hurtowni wobec koszyków zakupowych klientów.

W każdym z tych modeli można prowadzić biznes z powodzeniem. Co prawda najłatwiejszy wydaje się dropshipping, ale nie w każdym przypadku tak będzie (zwłaszcza w segmentach bazujących bardziej na obrotach i wolumenie sprzedaży niż na marżach).

Mam nadzieję, że kiedyś napiszę o tym książkę (a wcześniej doktorat) – dziś musisz tylko zapamiętać, że ważne jest dopasowanie modelu biznesowego do Twoich indywidualnych preferencji i do najbliższego otoczenia konkurencyjnego. 

Biznesplan sklepu internetowego – nie(d)oceniony pomocnik

Procesy i modele, które opisałem wcześniej powinny znaleźć odzwierciedlenie w biznesplanie sklepu internetowego.  Takim prawdziwym planie – nie sztywnym dokumencie dla banku lub instytucji udzielającym dotacji. Dobry biznesplan pozwala uporządkować najważniejsze kwestie związane z zakładaniem danej działalności i prowadzeniem jej w początkowym stadium rozwoju. Co więcej jest drogowskazem, który pomaga trzymać się planu i oceniać jak rzeczywistość ma się do pierwotnych planów.

Co zatem powinien zawierać dobry biznesplan sklepu internetowego?

  • Krótki opis działalności przedsiębiorstwa – mogłoby się wydawać, że ten element jest głównie dla banków, ale warto go mieć, żeby wiedzieć co tak naprawdę mamy robić. Później możesz zweryfikować jak pierwotne założenia różnią się od prozy życia przedsiębiorcy.
  • Analizę konkurencji – bez tego elementu nie będziesz w stanie określić jakie masz szanse na zdobycie klientów, jakie produkty powinieneś mieć w sklepie oraz jakimi metodami powinieneś promować sklep. Szerszy opis prostej analizy konkurencji w zamieszczam kolejnej części poradnika.
  • Opis oferty – nie musisz opisywać każdego produktu. Ważne, żebyś wymienił główne grupy produktów oraz produkty które będą filarem w pierwszych miesiącach działalności sklepu. W tym punkcie warto oszacować również marże, ponieważ jedne produkty generują dużą sprzedaż przy niskich marżach, a inne odwrotnie – sprzedają się w mniejszych ilościach, ale marża jest wysoka.
  • Tabelę nakładów początkowych – czyli koszty, które musisz ponieść przed rozpoczęciem działalności operacyjnej.
  • Tabelę kosztów stałych i zmiennych działalności – tutaj należy wpisać wszystkie faktycznie poniesione koszty. Od ewentualnej budowy magazynu po ołówki i wkłady do długopisu.
  • Wariantowy plan przychodów – powinieneś mieć przynajmniej 3 warianty:
    • pesymistyczny – który zrealizujesz każdych warunkach (może poza wojną, kataklizmem lub życiową tragedią mającą duży wpływ na biznes).
    • bazowy – czyli taki, który w warunkach standardowych, tj. normalnej, sumiennej pracy powinieneś osiągnąć.
    • optymistyczny – realny, ale wymagający sprzyjających warunków.
  • Próg rentowności – czyli obliczenia mówiące o tym jakie przychody pozwolą pokryć koszty. Próg rentowności warto policzyć w 9 wariantach: 3 warianty średnich marż dla 3 wariantów przychodów. Odpowiedni arkusz dołączam dla czytelników newslettera.
  • Plan marketingowy zawierający:
    • Pozycjonowanie marki – czym konkuruje sklep (ceną, jakością, asortymentem, czasem dostawy itd.) oraz jak się pozycjonuje (tani, premium, specjalistyczny, z prostą ofertą, itp.)
    • Opis kanałów i form promocji – warto rozpisać także częstotliwość pojawiania się treści na tych kanałach.
    • USP (unique selling proposal) – czyli unikalna propozycję sprzedaży.
    • Rozpisany budżet marketingowy na minimum 6 miesięcy
  • Tabelę ryzyka – z uwzględnieniem wpływu na firmę i prawdopodobieństwa wystąpienia. Odpowiedni arkusz dołączam dla czytelników newslettera.
  • Podział zadań w firmie – czyli opis kto za co odpowiada. Z tą częścią biznesplanu obowiązkowo należy zapoznać wszystkich pracowników.
  • Harmonogram na 6 miesięcy – tutaj wpisujemy kluczowe działania od momentu rozpoczęcia przygotowań nad uruchomieniem sklepu do zakończenia pierwszego półrocza działalności sklepu. Jeśli okres przygotowań jest dłuższy harmonogram również powinien uwzględniać dłuższy okres czasu.

Tak skonstruowany biznesplan zawiera wszystkie krytyczne elementy i daje szeroką perspektywę na to jak powinien funkcjonować sklep internetowy. Pominięcie tego etapu planowania biznesu często powoduje, że po prostu zapominamy o istotnych elementach, które zaskakują już po uruchomieniu całej machiny zakładania biznesu.

Porada: Liczy się jakość, a nie ilość. Biznesplan jest dla przedsiębiorcy, a nie przedsiębiorca dla biznesplanu. Biznesplan zawierający elementy, które wymieniłem spokojne zmieści się na 20 stronach. Osobiście zdarzało mi się pisać znacznie krótsze dokumenty – jeśli krótki opis Ci wystarczy, to nie musisz pisać elaboratu na 100, czy 200 stron.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji sklepu internetowego?

W Polsce działa ponad 40 tysięcy sklepów internetowych, a ostatnie raporty mówią nawet o liczbie bliższej 90 tysięcy. Nawet przy dokładnym podziale na segmenty może okazać się, że konkurentów jest ponad 100, a może nawet ponad 1000. Czy da się przeprowadzić rzetelną analizę konkurencji w takim gąszczu?

Nie, dlatego na początek warto przeanalizować tylko najbliższych konkurentów i jednego lidera rynku.

Ułatwioną sprawę mają sklepy internetowe pozycjonujące się lokalnie – wówczas wystarczy przeanalizować konkurentów z okolicy. W przypadku sklepów nastawionych na sprzedaż ogólnopolską najbliższymi konkurentami będą:

  • Sklepy z podobnym asortymentem – im bardziej zbliżony asortyment tym łatwiej się porównać. Ten warunek zawsze należy uwzględnić.
  • Sklepy z podobnym modelem marketingowym – ten warunek również zawsze warto uwzględnić z prostej przyczyny – podstawowy wywiad co do form promocji, SEO i zasięgów jest najprostszą formą porównywania się z konkurentami.

Dodatkowe warunki:

  • Sklepy z podobnym stażem – im młodszy (w przypadku nowych sklepów) konkurent tym większe prawdopodobieństwo, że będzie posiadał zbliżony potencjał rynkowy. Uwaga: jeśli „młody konkurent” już na starcie przejawia znacznie większe budżety reklamowe lub inne cechy świadczące, że stoi za nim znacznie większy kapitał to raczej nie będzie bezpośrednim konkurentem.
  • Sklepy działające w podobnym modelu – całkiem prawdopodobne, że sklepy działające w modelu dropshippingu będą bliższą konkurencją dla sklepu dropshippingowego od sklepów z własnym magazynem. Mimo, że asortyment i ceny mogą być podobne to warto oszacować jak radzą sobie konkurencji działający w ramach tego samego modelu biznesowego i porównać wyniki z drugim modelem.

Wspomniałem również, że oprócz bezpośrednich konkurentów warto porównywać się z liderem rynku. Z prostej przyczyny – lidera zawsze warto podpatrywać, ponieważ szybkie odkrycie i skorzystanie przewag lidera może dać przewagę nad bezpośrednią konkurencją.

Gdy już wybierzesz konkurentów do analizy (5-6 w większości przypadków wystarczy) czas przystąpić do samej analizy. Podstawowa analiza konkurencji sklepu internetowego powinna zawierać przynajmniej następujące elementy:

  • Analizę oferty: jak bardzo zbliżona jest oferta? Jakie przewagi w asortymencie mają konkurencji? Jaką przewagę w asortymencie mamy nad konkurentami? Jakie produkty promują konkurenci?
  • Analizę SEO: na jakie frazy pozycjonują się konkurenci? Jakie linki pozyskują? Czy prowadzą bloga?
  • Analizę marketingową: w jakich kanałach i z jaką częstotliwością są obecni konkurenci? Czy stosują płatne reklamy – jeśli tak to czy można określić z jaką intensywnością? Czy prowadzą kampanie wizerunkowe? Jakie USP stosują?
  • Analizę opinii: czy posiadają opinie klientów? Z jakich przyczyn otrzymują złe opinie? Czy są chwaleni za szybką wysyłkę lub wysyłają zbyt wolno?

Analizę konkurencji najlepiej wykonać samemu, choć warto podpierać się ekspertami, np. w kwestii SEO

Wybór formy działalności  

Do czasu wprowadzenia tzw. firmy na próbę, czyli działalności gospodarczej bez rejestracji wybór formy działalności nie był kluczowym zagadnieniem. Większość przedsiębiorców wybierała jednoosobową działalność gospodarczą, niektórzy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a pozostałe formy działalności zarezerwowane były dla wąskiej grupy wtajemniczonych. Firma bez rejestracji wiele jednak zmieniła i dziś warto poświęcić na tę kwestię więcej czasu.

W polskim systemie prawnym funkcjonuje dziewięć form prowadzenia działalności gospodarczej plus dwie (fundacja i stowarzyszenie). W praktyce zdecydowana większość przedsiębiorców wybiera jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowością (od 2019 roku) jest z kolei działalność nierejestrowana, która umożliwia start działalności bez jakichkolwiek formalności, o ile w ciągu 60 miesięcy nie prowadziłeś działalności gospodarczej, a Twój miesięczny przychód nie przekracza 50% minimalnego wynagrodzenia (w 2021 roku to 1400 zł).

Każda z trzech głównych form działalności ma jednak swoje wady i zalety

Zalety firmy bez rejestracji:

  • Procedury uproszczone do minimum – wystarczy prowadzić coś na kształt księgi przychodów i rozchodów i płacić podatki
  • Żadnych składek na ZUS
  • Możesz łatwo testować pomysł na biznes bez żadnych formalności
  • Jak nie wypali po prostu przestajesz prowadzić działalność.

Wady działalności nierejestrowanej:

  • Duży problem z bramkami płatniczymi – niewiele bramek (a już na pewno nie najpopularniejszych) umożliwia uruchomienie płatności  
  • Niewiele hurtowni zgadza się na współprace z osobami bez działalności
  • Przychód 1400 zł w przypadku działalności handlowej to mało nawet na testowanie pomysłu na biznes

Zalety jednoosobowej działalności gospodarczej:

  • Uproszczona księgowość – księga przychodów i rozchodów
  • Możliwość rejestracji do VAT
  • Łatwe założenie i zamknięcie działalności
  • Niski koszt dla etatowca – płacisz wyłącznie składkę zdrowotną i większość z niej odzyskujesz.

Wady jednoosobowej działalności gospodarczej:

  • Wysokie składki ZUS – choć przy pierwszej działalności jest możliwość skorzystania z preferencyjnych warunków
  • Zobowiązania firmy są również zobowiązaniami jej właściciela

Zalety spółki z o.o.:

  • Oddzielenie majątku spółki i wspólników
  • Ograniczona odpowiedzialność wspólników
  • W określonych przypadkach nie trzeba płacić ZUS

Wady spółki z o.o.:

  • Skomplikowana w stosunku do jednoosobowej działalności procedura założenia i likwidacji
  • Młodej spółce z niskim kapitałem potencjalnie trudnej będzie uzyskać finansowanie w banku

Jak poprawnie wdrożyć RODO i regulaminy sklepu

Od ponad 3 lat RODO stało się straszakiem na przedsiębiorców działających w sieci i nawet w jasnych sytuacjach wiele osób po prostu boi się przetwarzać jakiekolwiek dane osobowe. Z jednej strony to dobrze, bo dzięki temu przedsiębiorcy zwracają większą uwagę na ochronę danych klientów, a z drugiej strony dobrze zaprojektowane dokumenty i procedury RODO są dla przedsiębiorcy korzystniejsze niż obowiązujące wcześniej rozwiązania.

RODO naprawdę nie jest straszne, a milionowe kary dotyczą poważnych naruszeń w spółkach, które w wielu przypadkach i tak od lat kojarzone były z wątpliwymi praktykami w zakresie danych osobowych. 

Mimo to do zgodności z RODO trzeba się odpowiednio przygotować, a sklep internetowy jest takim biznesem gdzie danych jest całkiem sporo. Nie jestem jednak ekspertem ds. RODO, dlatego odsyłam do innych źródeł na ten temat. Świetny poradnik na ten temat jest dostępny dla klientów Sky-Shop (również tych testujących konto).

Drugi świetny poradnik z biblioteki Sky-Shop to „Przewodnik prawny e-commerce”. Ten poradnik uważam za lekturę obowiązkową (nawet bardziej niż RODO), ponieważ pokazuje że na RODO świat przepisów dotyczących e-commerce się nie kończy i należy również zadbać o inne elementy, m.in. regulamin sklepu, czy politykę zwrotów.

Na tych elementach warto zatrzymać się przez chwilę, ponieważ regulaminy i polityki sklepu spełniają dwie funkcje. Po pierwsze zapewniają zgodność z prawem i pozwalają uniknąć wątpliwych sytuacji. Po drugie jasno określone zasady, zapisane w przejrzystych dokumentach budują dobrą markę sklepu internetowego, jako odpowiedzialnego i nastawionego na wysoką jakość obsługi klienta.

Własny sklep internetowy - poradnik krok po kroku 2
Dostęp do biblioteki mają również klienci testowi.

 

Porada: Nie ukrywaj regulaminów – niech będą łatwo dostępne na stronie. Istnieje spora grupa klientów sklepów internetowych, dla których polityka zwrotów, czy przejrzysty regulamin mają znaczenie przy wyborze pomiędzy różnymi sprzedawcami.  

Wybór platformy sklepu internetowego

Wybór platformy sklepu internetowego należy do tych decyzji, które trzeba podjąć rozważnie, ponieważ od wyboru platformy sklepowej zależy organizacja innych kluczowych procesów w sklepie internetowym – obsługi klienta, gospodarki magazynowej, SEO, a nawet księgowości. Platformy sklepowe możemy podzielić na 3 zasadnicze rodzaje:

  • Ogólnodostępne rozwiązania na własnym hostingu, np. Woocommerce, czy Prestashop
  • Platformy SaaS
  • Dedykowane rozwiązania

Otwarte platformy typu Woocommerce

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest oprogramowanie sklepu hostowane na własnym serwerze. Według statystyk serwisu Builtwith na świecie w ten sposób działa 39% wszystkich sklepów internetowych, a w Polsce aż 42% sklepów opartych jest na dwóch najpopularniejszych platformach sklepów internetowych – Prestashop i Woocommerce. Ale czy najpopularniejsze znaczy najlepsze?

Niewątpliwą zaletą własnej platformy jest praktycznie nieograniczona możliwość konfiguracji. Woocommerce w rękach sprawnego programisty zniesie każdą niemal każdą modyfikację. Niestety duże możliwości konfiguracji mają też swoje wady.

Podstawową wadą tego typu platform są koszty wdrożenia. Za dobry sklep na Woocommerce trzeba zapłacić przynajmniej 7-8 tysięcy (gdybym dziś zdecydował się przyjąć takie zlecenie wziąłbym więcej), a im większy i bardziej niestandardowy sklep tym cena rośnie. Do tego trzeba doliczyć koszty serwera, integracji z magazynem i hurtowniami etc.

Druga wada – choć to raczej subiektywne odczucie to wyższy poziom skomplikowania obsługi. Na trudność obsługi składają się także późniejsze aktualizacje wprowadzanie zmian w szablonie, niestandardowe funkcje, które wymagają albo odpowiedniej wiedzy, albo dodatkowego i zazwyczaj słono płatnego supportu

Platformy sklepowe w modelu SaaS

Alternatywną dla Woocommerce czy Prestashop są platformy typu SaaS. W przypadku rozbudowanych sklepów mogą oferować nieco mniej niż otwarte platformy sklepowe, choć w znakomitej większości przypadków się sprawdzają.

Platformy sklepu internetowego w modelu SaaS to gotowe rozwiązania technologiczne, które właściciel sklepu wynajmuje w modelu abonamentowym. Wynajem dotyczy jednak tylko rozwiązań technologicznych – domena, marka i inna własność intelektualna związana ze sklepem (np. opisy produktów, zdjęcia) należą do ich właściciela. W tym modelu działa m.in. partner tego artkułu – platforma sklepowa Sky-Shop.pl.

Głównymi zaletami tego typu platform jest prostota obsługi, bogaty wachlarz integracji i zazwyczaj dobry support – nie interesują nas kwestie związane z przepustowością serwera, aktualizacjami, czy niezawinionymi błędami. Integracje z hurtowniami czy ERP instaluje się za pomocą kilku kliknięć (lub robi to support techniczny – za darmo lub za niewielką opłatą).  Gotowe szablony, choć często niezbyt wyszukane spełniają swoją rolę, a w przypadku głównych platform support zazwyczaj działa bez zarzutu.

Wadą wszelkich SaaS-ów są natomiast ograniczenia techniczne, które narzucają konkretny schemat sklepu internetowego. Niektóre platformy co prawda umożliwiają wprowadzanie mniejszych lub większych zmian, ale w porównaniu do otwartych platform jest to jednak uciążliwe lub całkiem niemożliwe).

Dedykowane platformy sklepowe

Ostatnią opcją są dedykowane rozwiązania, które opisuję raczej z kronikarskiego obowiązku niż rzeczywistej użyteczności dla nowego sklepu. O ile nie startujesz z naprawdę dużym projektem, dedykowana platforma będzie stratą pieniędzy (nie chcę podejmować się wyceny – na pewno kilka razy więcej niż sklep na Woocommerce czy Prestashop).  

Ich zaletą jest oczywiście możliwość idealnego skrojenia pod potrzeby danego sklepu internetowego, co w przypadku naprawdę dużych projektów przekłada się m.in. łatwiejszą obsługę tysięcy zamówień, czy optymalizację zużycia serwera, co przy dziesiątkach tysięcy zamówień dziennie z pewnością przekłada się na koszty. Główną wadą jest natomiast cena (o czym już wspomniałem), a także ograniczony support, który opiera się na kompetencjach (lub ich braku) dostawcy platformy.

Które rozwiązanie warto wybrać?

Nie ma jednoznaczniej odpowiedzi, choć gdybym to ja miał wdrażać sklep to z nielicznymi wyjątkami (np. mikro sklepik przy blogu) wybrałbym platformę SaaS. Wypunktowałem jednak wszystkie warianty, bo każde z rozwiązań ma swoje grupy docelowe.

Sklep na własnym hostingu (otwarta platforma typu Woocommerce, Prestashop czy Magento):

  • Małe sklepy przy innym serwisie opartym o WordPress (np. sklepik przy blogu)
  • Osoby, które mają czas, chęci i dobrze znają CMS-y oraz potrafią projektować graficznie strony internetowe (ja np. nie mam ani czasu ani chęci)
  • Sklepy wymagające niestandardowych funkcji lub szat graficznych.
  • Firmy, które wchodzą na rynek z dużym budżetem, szeroką gamą produktów i chcą lub muszą wykorzystać niestandardowe rozwiązania.

Platformy sklepowe w modelu SaaS:

  • Osoby stawiające pierwsze kroki w biznesie e-commerce
  • Małe sklepy i średnie sklepy, które nie wymagają niestandardowych rozwiązań
  • Osoby z małym budżetem, dla których wydanie 10-15 tysięcy na wdrożenie sklepu jest dużym wydatkiem
  • Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną
  • Osoby nietechniczne, wymagające prostej obsługi i solidnego supportu.

Dedykowane platformy sklepowe:

  • Firmy startujące z dużymi projektami, wymagającymi niestandardowych rozwiązań

Sky-Shop.pl – prześwietlam ofertę

Sky-Shop.pl to polska platforma abonamentowa dla sklepów internetowych skierowana głównie do małych i średnich sklepów internetowych (aczkolwiek jest również oferta ultimate, dla większych sklepów). Szeroko o Sky-Shop pisałem 4 lata temu w recenzji kreatora sklepów na tejże platformie.

Dziś, bogatszy o doświadczenie z kilku e-commerce’owych projektów przede wszystkim skupiłem się na bogatej ofercie integracji z hurtowniami i innymi zewnętrznymi systemami (ERP, kasą fiskalną, marketingiem, itp.). Łącznie wszystkich integracji naliczyłem 468 (374 hurtownie + 94 integracje dla kluczowych firm kurierskich, systemów ERP, systemów księgowych, oraz marketingu). Integracje z hurtowniami są jednak dodatkowo płatne w cenie od 39 zł miesięcznie za jedną hurtownię lub od 99 zł miesięcznie za wszystkie (cena zależy wybranej dziennej ilości aktualizacji). Większość pozostałych integracji jest darmowa – jedynie integracje zewnętrzne z systemami płatności i ERP są płatne, co jest standardem na rynku.

Własny sklep internetowy - poradnik krok po kroku 3
mały wycinek integracji dostępnych w Sky-Shop

Kosztów związanych z integracją z systemem płatności można jednak korzystając z bramki płatniczej dostarczanej przez Sky-Shop. Bramka jest również dostępna dla działalności nierejestrowanej, co jest sporym udogodnieniem i zasługuje na odnotowanie. Prowizja za korzystanie z bramki wynosi dla podstawowych pakietów 1,99%/1,89%/1,69% + 20 gr za płatność kartą, a przez pierwsze 3 miesiące wynosi 1%. Dla porównania prowizja w PayU to 2,3% (przez pierwsze 3 miesiące 1,2%) + 30 gr za płatność kartą. W przypadku sklepów bazujących bardziej na wysokich obrotach niż na wysokich marżach różnica ma znaczenie!

Jaki pakiet wybrać dla nowego sklepu internetowego?

Sky-Shop w bazowej ofercie posiada 3 pakiety – Basic, Business, Advance, które różnią się maksymalną liczbą produktów w sklepie oraz niektórymi funkcjonalnościami. Ich standardowe ceny w pakiecie rocznym wynoszą odpowiednio 99/187/299 zł miesięcznie (z moim linkiem jest o 15% taniej).

Jeśli dopiero zakładasz sklep internetowy to zależnie od liczby produktów warto wybrać pakiet Busines lub Advance. Odrzuciłbym natomiast najtańszy pakiet Basic z uwagi na brak istotnych narzędzi – grup rabatowych, programów lojalnościowych, produktu dnia, a także monitoringu porzuconych koszyków i raportu sprzedaży. Do tego zazwyczaj trzeba dorzucić integrację z hurtowniami i czasem z systemami ERP.

Co zmieniło się w Sky-Shop.pl od mojej recenzji z 2017?

Jeśli trafiłeś do tego artykułu z mojej recenzji Sky-Shop.pl z 2017 to musisz wiedzieć, że od tego czasu wiele się zmieniło i platforma znacznie się rozrosła. Głównym usprawnieniem technologicznym dla administratora jest aplikacja mobilna umożliwiająca zarządzanie sklepem z poziomu smartfona z Androidem lub iOS. Z perspektywy prowadzenia biznesu ważniejsza jest jednak cała lista drobnych, aczkolwiek ważnych zmian rozszerzających funkcje integracji z automatyzacji sprzedaży.

Rozszerzenia doczekała się m.in. integracja Sky-Shop z Allegro, do której została wprowadzona m.in.

  • funkcja produktyzacji  – wiążąca aukcję sprzedawcy po kodzie EAN z produktem na Allegro
  • automatyczne wznawianie aukcji
  • obsługa Allegro Smart prosto z panelu sklepu.

Zmiany dotknęły również innych obszarów konfiguracji sklepu i oferty, m.in.:

  • kreator sklepu otrzymał nowe funkcje dotyczące dostosowywania kolorów i fontów (na co zwracałem uwagę w recenzji),
  • pojawiła funkcja dark mode w panelu administracyjnym
  • nowe integracje z popularnymi marketplace’ami
  • obsługa kodów GTU (ważne!)
  • funkcję dostawy lokalnej

Ciekawa jest także usługa Sky-Shop Kampanie Ads, której odpowiednika u konkurencji miałem okazję testować i uważam, że jest to jeden z najprostszych i najbezpieczniejszych sposobów korzystania z płatnych reklam przez początkujących użytkowników.

Te wszystkie zmiany, choć nie są podstawowym czynnikiem wyboru platformy świadczą o tym czy dana platforma żyje, czy raczej jej rozwój jest mocno ograniczony. Czynnik aktualizacji w przypadku sklepów internetowych jest dość ważny, ponieważ nie tylko pozwala na dostosowanie sklepu do obowiązujących przepisów, ale także świadczy o tym czy platforma jest w fazie rozwoju, czy raczej schyłku. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli myślisz o biznesie długoterminowo i nie zamierzasz zmieniać platformy przez jakiś czas.

Rabat w Sky-Shop.pl dla czytelników bloga

15% zniżki w Sky-Shop.pl dla czytelników bloga

Wspólnie ze Sky-Shop przygotowaliśmy promocję dla czytelników bloga. Do końca maja na każdy opłacony pakiet roczny z oferty podstawowej za pomocą linka poniżej otrzymasz 15% rabatu. Po tym okresie rabat wyniesie 10%. W przypadku pakietu business (optymalnego w sam raz na start) roczna oszczędność dla Ciebie wynosi 336,60 zł, a po okresie promocyjnym 224,40 zł.

Link do oferty

Wspólnie ze Sky-Shop przygotowaliśmy promocję dla czytelników bloga. Do końca maja na każdy opłacony pakiet roczny z oferty podstawowej za pomocą linka poniżej otrzymasz 15% rabatu. Po tym okresie rabat wyniesie 10%. W przypadku pakietu business (optymalnego w sam raz na start) roczna oszczędność dla Ciebie wynosi 336,60 zł, a po okresie promocyjnym 224,40 zł.

Własny sklep internetowy krok po kroku – 6 kluczowych rad

Na sam koniec mam dla Ciebie 6 rad, które są dobrym podsumowaniem tego co napisałem wcześniej:

  • Nigdy nie omijaj etapu biznesplanu i analizy konkurencji – lepiej stracić pół tygodnia na przygotowania niż połowę kapitału na biznes, który nie miał prawa powodzenia.
  • Grafiki i reklamy zleć profesjonalistom – dobra grafika promocyjna sprzedaje. Kiepska odstrasza lub staje się pośmiewiskiem.
  • Nie czekaj ze startem do momentu osiągnięcia perfekcji – lepiej sprzedawać „coś” niż topić koszty na osiągnięcie perfekcji, która i tak nigdy nie nadchodzi.
  • Zadbaj o przejrzyste zasady – dobry regulamin, przejrzysta polityka zwrotów i dbanie o prywatność klientów popłacają. Kruczki prawne lub brak jasnej informacji szkodzi.
  • Buduj zaangażowaną społeczność od pierwszego dnia – newsletter, blog, czy kanały w social media to świetne narzędzia budowania dobrej marki wśród klientów. A zadowolony klient to powracający klient.
  • Unikaj zbędnych kosztów – nie od razu Rzym zbudowano. Tam gdzie wyższy koszt przekłada się na wyższą jakość – nie skąp. Tam gdzie możesz – oszczędzaj.

Podsumowanie

Uff – ponad 4000 tysiące słów to absolutny rekord na blogu. Gratuluję jeśli dobrnąłeś aż tutaj. Jak widzisz własny sklep internetowy to temat rzeka i nie bez powodu obrałem go za temat doktoratu.

Chociaż nie udało mi się poruszyć wszystkich możliwych kwestii to mam poczucie, że poruszyłem najważniejsze aspekty biznesowe, a nie skupiłem się wyłącznie na aspektach technicznych, które dla przedsiębiorcy stają się ciekawe dopiero po zbudowaniu solidnych fundamentów pod nowy biznes. Zostawiam Cię więc z solidnym poradnikiem krok po kroku i porządnym zestawem źródeł do pogłębienia wiedzy. Jak zwykle przy tego typu poradnikach jest jeszcze rozszerzenie w postaci arkuszy Excel, jednak te rezerwuję dla czytelników newslettera. Poniżej znajdziesz formularz zapisu.

Mam nadzieję, że ten artykuł uzupełnił Twoją wiedzę, na temat zakładania własnego sklepu internetowego. Jeśli jednak masz pytania co do treści lub czegoś czego nie poruszyłem, a jest to dla Ciebie ważne – pisz śmiało. Komentarze są otwarte, a i na maile chętnie.

Miłego dnia i powodzenia w biznesie!

ODBIERZ BEZPŁATNE ARKUSZE!

Dołącz do grona subskrybentów tego newslettera i odbierz bezpłatne arkusze, które pomogą Ci zapanować na domowym budżetem!

Leave a Comment