PFOP 000: Matura Międzynarodowa bez tajemnic. Wywiad z Patrycją Górską

Pierwszy semestr roku szkolnego to dobry moment, żeby pomyśleć o przyszłości swoich (jeśli jesteś uczeniem) lub Twoich dzieci (jeśli jesteś rodzicem). Jedną z kluczowych kwestii dla ucznia kończącego szkołę podstawową jest wybór liceum i rozszerzenia, które de facto determinuje wybór przedmiotów maturalnych. Te z kolei determinują dostępne kierunki studiów i tak w wieku 13-14 lat uczeń decyduje o całej swojej przyszłości. 

Czy jest więc inna, interdyscyplinarna droga? Owszem, jest, ale znacznie trudniejsza. Niemniej jeśli uczeń przez nią przebrnie na studiach, a później na rynku pracy ma szansę uzyskać przewagę. Mowa o maturze międzynarodowej, znanej również jako IB, czyli International Baccalaureate.

O maturze międzynarodowej po raz pierwszy usłyszałem w gimnazjum, ale wówczas nie zgłębiłem tematu, z resztą nie byłem zainteresowany edukacją w języku obcym. Od tamtej pory słyszałem o różnych formatach – maturze dwujęzycznej, oraz amerykańskich SAT i CAT. IB jakoś pozostawało poza moim horyzontem, dopóki nie zgłosiła się do mnie Patrycja Górska z The Swan School. 

Ponieważ wiem, że wśród czytelników mojego bloga znajduje się całkiem spora grupa młodzieży ich rodziców postanowiłem przepytać Patrycję i… nagrać podcast.

Potraktowałem to jako pretekst do zmuszenia się do rozpoczęcia przygody z tą formą przekazu, bowiem już od dawna chciałem wprowadzić format na bloga. Co prawda juz trzy lata temu podjąłem pierwszą próbę z podcastingiem, ale po mizernych efektach szybko się wycofałem. Po odsłuchaniu całości podcastu z Patrycją dalej nie jestem przekonany, zwłaszcza, że nagrywałem przez Skype, wbudowanym mikrofonem, więc jakość można porównać do możliwości przeciętnego kalkulatora, tudzież ziemniaka. Mimo to czuję, że chyba jeszcze się usłyszymy, a tym czasem podcast ma numer 000, bo tak naprawdę jest to odcinek testowy.

Z tego podcastu dowiesz się:

  • Co to jest matura międzynarodowa? 
  • Dlaczego warto zdawać maturę międzynarodową?
  • Na jakie uczelnie można aplikować po IB i czy trzeba mieć maturę międzynarodową, żeby studiować za granicą? 
  • Czy można podejść równocześnie do IB i matury polskiej? 
  • Co jest w programie matury międzynarodowej? 
  • Czy matura międzynarodowa jest trudniejsza od matury polskiej? 
  • Czy podczas przygotowań do IB uczniowie korzystają z korepetycji? 
  • Jak radzą sobie absolwenci matury międzynarodowej na studiach i na rynku pracy? 
  • Gdzie znajdują się szkoły z programem IB? 
  • Czy IB jest płatne i Ile kosztuje matura międzynarodowa? 
  • Kiedy nie warto iść na IB? 

Strony o których mowa w podcaście: 

Inne przydatne linki powiązane z poruszanymi tematami

Po tym wstępnie, bez zbędnego przedłużania zachęcam Cię do odsłuchania tego odcinka. Opcjonalnie możesz go również przeczytać, ponieważ transkrypt jest dostępny na samym końcu wpisu. 

Partnerem podcastu jest The Swan School – szkoła oferująca kompleksowe przygotowanie do studiów za granicą.

Transkrypt rozmowy

Łukasz: Cześć Patrycja, zacznijmy od początku. Przedstaw się naszym słuchaczom i powiedz coś o sobie. Przede wszystkim co robisz?

Patrycja: Cześć wszystkim, nazywam się Patrycja Górska i jestem przede wszystkim koordynatorem matury międzynarodowej i współzałożycielem szkoły The Swan School, szkoły która przygotowuje na studia za granicą. 

Co to jest matura międzynarodowa i jakie daje korzyści?

Łukasz: Zapytam tak na rozgrzewkę – co to jest matura międzynarodowa? 

Patrycja: Matura międzynarodowa jest to program dwuletni na etapie liceum. Międzynarodowa, bo jest znana w wielu krajach i akceptowana bardzo szeroko w wielu krajach – przede wszystkim w Europie kontynentalnej i Wielkiej Brytanii. Program ten zakłada naukę różnych przedmiotów, z sześciu grup tematycznych, w języku angielskim. 

Łukasz: W takim razie tak zapytam przewrotnie – po co nam matura międzynarodowa? Jak możemy z niej skorzystać? Przede wszystkim jakie daje korzyści 

Patrycja: Matura jako program realizowany w języku angielskim całościowo poprawia nasze kompetencje językowe. Po dwuletnim programie, jesteśmy gotowi na studia w tym języku, ale także na studia w charakterze indywidualnego podejścia, dobierania materiału, analizowania tych materiałów i to jest właśnie kluczowe – stajemy się niezależnymi studentami, nie czekamy aż nam ktoś da gotowe notatki, ze wskazaniem czego mamy się nauczyć, tylko sami stawiamy sobie pytania. W toku kształcenia dwuletniego uczeń sam musi zadać sobie pytanie, zrobić bardzo dużo researchy i później je opisać. 

Tak naprawdę na przełomie sześciu przedmiotów, każdy ten przedmiot musi być zakończony pracą pisemną. Każda praca, zależnie od przedmiotu ma innych charakter, natomiast wymaga to od ucznia bardzo dużej liczy analizy, połączenia faktów, wyciągania wniosków. I to co się nazywa po angielsku self-reflection, independent student, niezależność w zakresie zdobywania wiedzy i poszerzania swojego potencjału. 

Ogromną wartością na koniec dnia są te kompetencje językowe, o których wspomniałam na początku, które szalenie wysoko szybują w górę i zatrzymujemy się na poziomie mocnym C1, nawet C2, w zależności ile się pracy włożyło przez ten okres. 

Na jakie uczelnie można aplikować po IB?

Łukasz: Ta niezależność w naszych polskich szkołach raczej leży, jest to po prostu szansa dla uczniów na zrobienie czegoś innego. Natomiast wróćmy jeszcze do tych korzyści, bardziej wymiernych. Na jakie uczelnie można aplikować? Czy są to tylko polskie uczelnie, czy w ogóle można aplikować na polskie uczelnie po tej maturze, a jak na zagraniczne to na jakie? 

Patrycja: Matura międzynarodowa daje nam tak naprawdę możliwość aplikowania wszędzie tam, gdzie sobie wymarzymy. Musimy jednak pamiętać, że są kraje takie jak np. Stany Zjednoczone, które poza przyjęciem matury międzynarodowej mają swoje egzaminy wstępne. Natomiast mniej wymagająco podchodzi Europa kontynentalna, gdzie składając świadectwo ukończonej matury międzynarodowej mamy możliwość otrzymania oferty z uczelni. 

Jeśli chodzi o studia w Polsce, oczywiście z maturą międzynarodową możemy studiować również na uczelniach polskich, ten przelicznik z matury międzynarodowej jest bardzo korzystny dla byłego ucznia IB i niejednokrotnie uczniowie medycyny, prawa, zwłaszcza gdzie dochodzą do wniosku, że nie chcą studiować prawa common law w Wielkiej Brytanii i wtedy zostają w Polsce i zaczynają studia prawnicze, mając siódemkę z historii, co jest przeliczane jako 100%.

Oczywiście każda uczelnia przyjmuje ten przelicznik nieco inaczej, ale uśredniając to jest tak, że 7 z danego przedmiotu to jest 100%, 6 – 90%, 5 – 75%, 4 – 60%. I te wyniki są przeliczane na wyniki procentowe, tak żeby uczeń z maturą polską mógł porównywany tak poznawczo. 

Łukasz: Czy możemy podejść równocześnie do matury polskiej i międzynarodowej? 

Patrycja: Niestety nie i to jest częste pytanie. To jest program interdyscyplinarny, co oznacza że dany kandydat musi być zapisany w szkole z tym programem. Dlaczego tej matury nie można sobie zdać ad hoc? Nie można, bo szkoła realizuje ten program od samego początku, czyli już w pierwszej klasie staje się ta maturę. Wszystkie prace, o których wspomniałam wcześniej,  są rejestrowane i wysyłane, więc osoba, która realizuje program polski i postanawia nagle zadać maturę międzynarodową  usłyszy, że nie jest to możliwe, bo nie ma cyklu prac pisemnych, nie ma zajęć z teorii wiedzy. Nie ma zaliczonego extended essay, który jest bardzo porównywalny do naszej magisterki na studiach, więc wielu elementów w systemie polskim nie ma i uczeń nie może zdać matury międzynarodowej. 

Łukasz: A czy jest możliwość odwrotna? Tzn przygotowujemy się do matury międzynarodowej w szkole z matura międzynarodową i czy możemy wtedy przystąpić do matury polskiej, bo ukończyliśmy po prostu szkołę średnią i przystępujemy do matury?

Patrycja: Możemy podejść, ale musimy nadrobić przynajmniej dwa lata materiału w systemie Polskim, ponieważ program na IB różni się od programu polskiego. Zakres materiału, format pytań, więc oczywiście uczeń może się zapisać do szkoły z IB i zdać zwykłą maturę, ale nie przewiduję wysokiego wyniku. W teorii może, w praktyce nie może, ponieważ nie ma odpowiedniego fundamentu, takiej wiedzy – za duża jest rozbieżność między programem IB, a programem matury polskiej. 

Program matury międzynarodowej?

Łukasz: Rozumiem, to może w takim razie porozmawiamy o programie matury międzynarodowej. Przede wszystkim czy szkoła, która przygotowuje do matury IB jest szkołą średnią? Jak to wygląda?

Patrycja: Jest to liceum, które ma certyfikację przez organizację IBO. Tą certyfikację uzyskuje się na drodze wielu wymagań, które musi spełnić dane liceum. Nauczyciele w takim liceum mają również certyfikacje w tych przedmiotach, których uczą – jest ona 3 poziomowa. Dopiero po uzyskaniu 3 kategorii certyfikacji nauczyciel jest gotowy i może uczyć w takim programie. 

Największą różnicą w nauczaniu jest przede wszystkim sposób docierania do ucznia – jest mniej elementów teoretycznych, a więcej elementów praktycznych, czy przełożenia wiedzy w praktyce i pokazanie jak chociażby teoria wiedzy koresponduje chociażby w matematyce, czego w ogóle w systemie polskim nie ma. 

Łukasz: A powiedz mi jakich przedmiotów uczą się uczniowie, którzy przystępują do IB? 

Patrycja: Mamy sześć grup tematycznych. Mamy grupy językowe, mamy grupę języka ojczystego, grupę języka obcego, który możemy wybrać, matematykę. W przypadku matematyki ostatnio była zmiana – dotychczas można ją było wybrać na 3 poziomach, teraz tylko na dwóch poziomach.

Dalej jest grupa nauk społecznych – tutaj mamy ekonomię, historię, psychologię. Oczywiście są nauki przyrodnicze – fizyka, chemia, biologia. I mam też grupę przedmiotów artystycznych. Uczeń z tych sześciu rodzin wybiera i realizuje program. Często dochodzi do tego, że uczeń np. Uczy się biologii, ale nie musi mieć chemii, ma matematykę, ale nie musi mieć już fizyki, więc uczeń ma dużą dowolność w wyborze przedmiotów. Może dochodzić do szerokiego spektrum w wyborze przedmiotów. 

Poziom trudności matury międzynarodowej

Łukasz: Która matura jest trudniejsza? IB, czy nasza polska matura?

Patrycja: Oczywiście zdecydowanie IB. Uczeń już w liceum musi wiedzieć jakie problemy chce adresować i te problemy adresuje w pracach pisemnych. Tak młody człowiek musi już umieć wyciągać wnioski, musi umieć przeprowadzać doświadczenie. Oczywiście jest jeszcze aspekt języka angielskiego – to nie jest ten angielski na poziomie B1, tylko mówimy tutaj o języku technicznym, czyli uczniowie muszą posługiwać się sprawnie w zagadnieniach z zakresu matematyki, fizyki, chemii, psychologii i dlatego ta nauka, zwłaszcza na początku jest znacznie bardziej czasochłonna. 

To nie jest tak, że młody człowiek otworzy podręcznik, przeczyta i zapamięta, tylko bardzo często musi tłumaczyć te rzeczy, zapamiętywać, robić o wiele więcej notatek. Choćby nawet przez to, że jest to matura o wiele bardziej praktyczna – to nie jest tylko na wykłucie. Uczeń wie, że będzie musiał wykazać głębokie zrozumienie zadania. I to nie będzie zadanie w stylu rozwiąż nierówność, tylko to będzie zadanie z treścią i trzeba będzie samemu wpaść na to rozwiązanie. 

Łukasz: Mówiłaś, że matura IB uczy uczniów niezależności, ale jest też trudniejsza od naszej polskiej matury, więc chciałbym cię zapytać, które dziedziny sprawiają uczniom najwięcej trudności i czy uczniowie muszą korzystać z korepetycji? Mówi się, że w polskiej szkole, przygotowanie do matury, a przynajmniej z matematyki, polskiego, bez korepetycji jest niemożliwe i niestety w wielu przypadkach znanych mi muszę potwierdzić, że tak to wygląda. Być może przez to, że nie ma takiej niezależności uczniów, przez to, że nie są uczeni codziennej, samodzielnej pracy. Jak to wygląda w maturze międzynarodowej? 

Patrycja: Myślę, że tutaj kluczem do tego pytania jest sposób dotarcia i wyłożenia. Jest ogólnie przyjęta teoria, że mamy albo ścisłowca, albo humanistę. Natomiast ja od razu obalam – nie ma czegoś takiego.  Każdego, każdą osobę da się nauczyć matematyki i ja też jestem takim przykładem. W liceum kulałam z matematyki, natomiast na studiach za granicą musiałam zdać matematykę w języku angielskim. I gdy w końcu ktoś mi to trafnie wytłumaczył to wreszcie zrozumiałam co to znaczy funkcja kwadratowa. 

Ale wracając do pytania, uczniowie IB największą potrzebę wsparcia mają w zakresie przełożenia wiedzy teoretycznej w praktyce. Tymi przedmiotami najmocniej wymagającymi wsparcia są matematyka i fizyka. Jeżeli chodzi o historię to uczniowie mają potrzebę wsparcia w zakresie napisania eseju, bo to nie jest na zasadzie opisz wydarzenie, tylko trzeba bardzo mocno porównać pewne fakty, wyciągnąć wnioski, czyli zrobić analizę porównawczą. Kolejną kwestią są na pewno przedmioty ścisłe takie jak biologia i chemia. 

I w tych gamach przedmiotów, które wymieniłam to wsparcie jest. Uczniowie biorą korepetycje i widać to chociażby w naszej szkole, gdzie liczba zapytań, zwłaszcza na początku roku jest ogromna, zwłaszcza w zakresie pisania prac pisemnych, bo nie jest to intuicyjne. Nie jest to zerojedynkowe – nie ma jednego poradnika, który mówi, przeczytaj sobie, przeanalizuj i napisz, tylko wymaga to o wiele większego zrozumienia tematu, dopasowania formy, dopasowania języka. I oczywiście ta część najtrudniejsza – przeanalizowanie rzeczy, które wyjdą w doświadczeniu i spróbowanie odpowiedzenia na porównanie tej tezy, którą się stawiało na początku pracy przed doświadczeniem i jakie mamy wnioski po doświadczeniu. A jeśli doświadczenie się nie udało, to też należy wyciągać wnioski, że zrobiło się takie i takie błędy. I właśnie w takiej pracy ten młody człowiek musi pokazać, że wyciągnął wnioski i wie na czym polegał ten błąd. 

Perspektywy po maturze międzynarodowej

Łukasz: To jest ciekawe co mówisz i teraz nasunęło mi się nowe pytanie, którego nie miałem wcześniej przygotowanego – czy masz informacje o tym jak sobie radzą w życiu absolwenci matury międzynarodowej i czy radzą sobie lepiej niż absolwenci matury zwykłej? 

Patrycja: Mam kontakt z absolwentami, którym miałam przyjemność pomagać przy aplikacji, którzy powoli wracają po trzyletnim, bądź czteroletnim cyklu kształcenia,  w zależności od kraju. Podejmują pracę i mogę przedstawić te dwie perspektywy studiów i pracy. 

Jak sobie uczeń IB radzi na studiach? Rewelacyjnie, bo nie czeka na wskazanie czego należy się nauczyć. Kompetencje językowe są odpowiednie do wymagań akademickich, więc nie mamy tutaj ograniczeń. I przede wszystkim uczeń IB jest nauczony deadline’ów, czyli utrzymania terminowości w zakresie wysyłania prac. Więc matura IB rewelacyjnie przygotowuje młodego człowieka na studia zagraniczne, niezależnie od kraju. 

Jeżeli chodzi o pracę to przede wszystkim jeżeli ktoś jest po studiach mocno matematycznych, ekonomicznych, biznesowych to ma tą dozę przełożenia praktyczności. Osoby, które podejmują w Polsce pracę w banku są bardzo szanowanymi pracownikami – niejednokrotnie muszą organizować szkolenia dla swoich kolegów. To jest tak, że osoby mające metkę IB i metkę świetnej uczelni, to one decydują gdzie chcą pracować i to one trochę określają ramy finansowe. 

To jest też bardzo, bardzo ważny aspekt, które myślą o tym czy warto podjąć program IB, natomiast musimy pamiętać, że jest to program mocno czasochłonny i wymagający. Staje się to pewien styl życia, że my mamy narzucone deadline’y, więc już na etapie licealnym młody człowiek działa jak marines, działa mocno systemowo, reżimowo.  Nie ma możliwości czegoś przełożenia, zapomnienia, albo nie zrobienia, bo nie zaliczy się programu jeśli się nie wyśle jednej, czy drugiej pracy.  

Wizerunek ucznia po IB w świecie studenckim, zwłaszcza na początku, czy wracających po studiach na rynek pracy jest bardzo bardzo mocno pozytywny.  

Matura międzynarodowa, a studia zagraniczne

Kiedy trzeba zacząć przygotowania do IB?

Łukasz: Miło mi to słyszeć, natomiast mam jeszcze jedno takie pytanie, ponieważ mamy teraz 8-letnią podstawówkę, później te dzieciaki, czy raczej młodzież idą do liceum i pytanie na jakim etapie trzeba już myśleć o maturze międzynarodowej? Jak było gimnazjum to było wiadomo, że już na początku gimnazjum myślało się o liceum. Jaki jest więc najlepszy moment, żeby myśleć o liceum z maturą IB, o tym programie. Podejrzewam, że ósma klasa to jest moment decyzji, ale pewnie już wtedy trzeba mieć jakieś predyspozycje, umiejętności, które umożliwią naukę w takim programie. 

Patrycja: Tak, dobrze tutaj zaznaczyłeś te element czasu, który odgrywa ogromną rolę w przygotowaniu się do matury IB. W obecnym systemie siódma klasa – to powinien być ten moment, kiedy mocno dbamy o język angielski, mocno dbamy o matematykę, bo musimy pamiętać, że każda szkoła z programem międzynarodowym przeprowadza egzaminy wstępne, więc uczeń musi takie egzaminy zdać. Jeżeli są to szkoły międzynarodowe, to są to egzaminy w języku angielskim, a jeżeli są to szkoły publiczne to ten egzamin weryfikuje wiedzę przedmiotową w języku polskim, następnie przechodzi dany uczeń egzamin z języka angielskiego i rozmowę w języku angielskim, kiedy to musi uzasadnić po co mu w ogóle ten program IB, na jakim etapie zrozumienia jest ten młody człowiek. 

Więc ósma klasa to jest za późno, ale oczywiście wszystko zależy od jakiego poziomu języka angielskiego zaczynamy, bo są tacy uczniowie, którzy się przygotowywali w ostatniej klasie gimnazjum i oczywiście się to udawało, ale muszę tutaj zaznaczyć, że na wyjściu ten język angielski był wysoki. 

Egzaminy do liceów z programem IB zaczynają się już przełom lutego, marca, kwiecień. Więc tak naprawdę tego czasu w ósmej klasie dużo nie mamy. Dlatego też rekomenduję mocno początek siódmej klasy. I nawet jeśli uczeń zdecyduje, że woli maturę polską, to praca włożona w matematykę, angielski przełoży się na sukces w systemie polskim. 

Ile kosztuje matura międzynarodowa i gdzie można ją podjąć?

Łukasz: Jak wygląda siatka szkół, które przygotowują do matury międzynarodowej? Czy w uprzywilejowanej sytuacji są uczniowie z Warszawy i większych miast, czy są też szkoły rozsiane po całej Polsce? 

Patrycja: Szkół IB mamy bardzo dużo. Obecnie w Warszawie mamy 13, niektórzy mówią, że nawet 14, chociaż się jej nie doszukałam. Gdzie są kolejne szkoły? Przede wszystkim na północy Polski – mamy Gdańsk, Poznań. Ponadto Leszno, Kraków, Wrocław, Lublin, Łódź. Bardzo dużo jest tych szkół IB. Uczeń, który zdecyduje się na ten program napewno znajdzie szkołę – w Polsce mamy całe spektrum takich szkół. 

Łukasz: Czy przystąpienie do IB jest płatne, a jeśli tak to ile to kosztuje? 

Patrycja: Oczywiście program IB jest programem płatnym. Koszty programu są zależne od tego, czy chodzimy do szkoły publicznej, czy do szkoły prywatnej. Szkoła prywatna to są o wiele większe koszty – to jest od 3 do 8 tysięcy czesnego na miesiąc. W szkołach publicznych jest to  średnio 200 zł na miesiąc plus 500 euro za egzamin końcowy. Więc rozbieżność kosztów jest ogromna,  zależnie od tego do jakiej szkoły chodzimy. 

Łukasz: I te 500 euro to egzaminy po każdej klasie czy po całym programie? 

Patrycja: Po całym programie

Łukasz: Podsumujmy zatem naszą rozmowę. Kiedy warto, a kiedy nie warto przystąpić do programu IB. Może jest to trochę przewrotne pytanie, ale zakładam, że ktoś kto nie planuje studiów, albo planuje studia w Polsce, może nie musi iść na IB? Może warto iść na IB kiedy chcemy studiować za granicą, albo na elitarnych polskich uczelniach?

Patrycja: Ja zawsze definiuję uczniów w trzech kategoriach, którzy nie powinni brać programu IB. Zanim jednak przedstawię te trzy grupy to muszę wyjaśnić bardzo ważną rzecz i raz na zawsze transparentnie wytłumaczyć. Możemy studiować za granicą z maturą polską. To nie jest tak, że tylko matura międzynarodowa uprawnia nas do studiowana. Wyjątkiem są uczelnie medyczne w Wielkiej Brytanii, gdzie uczelnie zamykają się na maturę polską, ale to jest jedyny wyjątek. Wszystkie inne kierunki, destynacje, nawet w Stanach Zjednoczonych, możemy z maturą polską studiować i dostawać oferty nawet z najlepszych uczelni. To jest bardzo ważne, bo coraz częściej słyszę, że uczniowie rezygnują, ponieważ mają maturę polską. Inaczej taki uczeń będzie sobie radził, ale ma taką możliwość. 

Jeśli chodzi o profile uczniów, którzy, którzy nie powinni brać tego programu. To są przede wszystkim zawodowi sportowcy. Uczeń, który jest np. tenisistą i realizuje w szkole program indywidualnego nauczania, tenis jest dla niego hobby, pasją, ale też przyszłym zawodem to takiemu uczniowi nie rekomenduję realizowania programu IB, bo nie będzie miał czasu na sport. Program IB niestety wymaga od młodego człowieka mocnego ułożenia priorytetów i jeżeli taka osoba ćwiczy, zawodowo się rozwija i musi połączyć treningi i szkołę, to nie dla niej program IB. 

Dalej to osoba, która szalenie myśli o rozwoju osobistym i ma bardzo dużą ilość zajęć pozaszkolnych – zajęcia, artystyczne, taneczne, itp, to nam to nie wyjdzie. Uczniowie IB kończą zajęcia często po 17, 18 – inaczej niż w systemie polskim, oczywiście jeśli abstrahujemy od tego co się działo w tym roku. Natomiast taka osoba, również nie będzie miała możliwości rozwijania tych pasji. Nie będzie szkoły baletowej trzy razy w tygodniu, bo w to miejsce wejdzie dokonywanie researchu i pisanie prac pisemnych i na to nie będzie czasu. 

I trzecią kategorią jest oczywiście osoba, która nie chce się uczyć w liceum tak mocno. Po prostu chce mieć wysokie wyniki, ale nie jest gotowa poświęcić całego czasu i życia towarzyskiego, bo tutaj nie ma możliwości pójścia na skróty. Tych prac nikt za nas nie napisze, do egzaminów w pierwszej klasie musimy się przygotować i jeżeli nie chcemy się uczyć i kształcić w języku angielskim, to też nie jest dla nas ten program. 

Łukasz: Okej, jakaś ostatnia rada dla uczniów, ale także dla rodziców myślących o tym, żeby wysłać swoje dzieci na program IB? 

Patrycja: Chyba taka jedna rzecz – nie podążajmy za trendami, za prestiżem, bo teraz prestiżem stał się program matury międzynarodowej, tylko zastanówmy się na koniec dnia, czy ten program jest dla mojego dziecka. Czy kompetencje językowe, matematyczne, system reżimowej pracy pasuje do mojego dziecka? Do jego osobowości i tego co uczeń chce osiągnąć? Bo tak jak wspominałam – jeżeli są plany na studia za granicą, tak samo możemy to osiągnąć z maturą polską, ale poświęcając o wiele mniej czasu na zagadnienia, które pojawiają się w programie IB. 

O czym nie wspomnieliśmy to poza gamą tych sześciu przedmiotów, uczeń musi napisać extended essay, musi robić program teorii wiedzy i musi realizować CAS, czyli creativity action service, czyli dużo działań prospołecznych, artystycznych, organizowania rzeczy, eventów i na to potrzebna jest ogromna ilość czasu. 

Łukasz: Bardzo dziękuję Ci za ten wywiad, bo z pewnością jest to bardzo pouczające dla mnie i naszych słuchaczy. 

ODBIERZ BEZPŁATNE ARKUSZE!

Dołącz do grona subskrybentów tego newslettera i odbierz bezpłatne arkusze, które pomogą Ci zapanować na domowym budżetem!

Leave a Comment